25 June, 2011

Penangan Usrah dalam Mendidik Pengikut Jemaah Islamiah di Malaysia -___-" Bahaye ni~

Bismillah..

Semalam saya buka blog Inche Gabbana, mengenai politik ibu bapa. Yosh, sangatlah kena dengan situasi sekarang ni, terutama masa-masa cuti yang sangat marabahaya ni.

Saya tahu parents saya sangatlah nak tahu entah ape yang saya buat dengan anak encik Abbas yang datang rumah sekali sekala, malah mereka macam tak puas hati kenapa nak drive jauh-jauh pergi Masjid Al-Azim kat bandar Melaka untuk usrah..?

"Haa.. nanti ada ceramah israk mikraj kat surau depan ni, pergi le dengar... Usrah jauh-jauh pergi, ni ha.. yang dekat ni lagilah patut pergi" (mak saya)

He okeh insyaAllah :)

" Berapa orang yang datang usrah tadi? Eh..? 5 orang je? Kenapa sikit sangat..?"

Hehe ini bukan ceramah perdana, sebab tu tak ramai ma..

"Belajar apa kat usrah tadi?"

Belajar Al-Quran ^_^ (peluh kecil)

"Siapa yang bagi usrah tu tadi? Cikgu (anak encik Abbas) itu ke?"

Owh.. Tak. Tadi ada kakak dari Ireland, dia buat twinning..blablabbla...


Pernah juga bapa saya tanya soalan lipat maut punya O_0

"Korang punya usrah ni, ikut itu Ikhwanul Muslimin lagi ka sekarang...? ect"

oh apekah...?
Hehe saya tak ingat saya jawab apa. Tapi takut woo bila kena sergah macam ni (-__-')

Saya rasa kena ada daurah macam mana nak berpolitik dengan ibu bapa..hehe

Apapun, saya sukar berdalih sangat dan kebiasaannya saya jujur namun jujur yang berhati-hati. Semalam buat pertama kalinya saya dibenarkan memandu. He tak sangka proposal saya untuk memandu sendiri ke Melaka diluluskan, sebab sebelum ni nak minta drive ke Merlimau yang dekat (sangat) ni pun tak dapat..hu.

Fuh.. Semalam memang tarbiyyah yang besar untuk saya. Berpeluh-peluh saya depan stereng.. Kereta manual yang saya biasa selama ni hanyalah kereta kakak usrah yang comel!  :D Saya tak biasa dengan pedal kereta yang diparkir depan rumah saya sekian lama ni... hadeyh.

Jadi semalam beberapa kesalahan trafik saya berjaya buat T_T

Langgar lampu isyarat (sangat tak sengaja, hu.. dah senja2 warna merah nampak macam hijau -__-')
Hampir melanggar encik pembonceng motosikal yang terima kasih sudah membunyikan hon terhebat! dan lipat maut semata-mata untuk melihat saya..

Juga termasuk sesat mencari jalan untuk masuk ke perkarangan masjid. Masjid besar masyaAllah tapi tak tahu nak masuk ikut jalan mana (-__-")

Apapun, syukur alhamdulillah.. Uskab berjaya dihadiri (T_T kegembiraan)

KissMe-

6 comments:

miza said...

ye!!! saye pon tergagap2 nk jawab soalan lipat maut tuh..hahaha

Anonymous said...

huhu.. nampaknya fikiran kaum mak2 dan bapak2 kita semua sebenarnya hampir sama.. he~

-KissMe

faiezz said...

err...i got almost da same killer questions from my parents yesterday~~haha..(situasi kte mmg hampir sme, cik kiss me)

setuju ad daurah cmne nk berpolitik ngn parents..hihi

Akhawat Muharikah said...

err,vanvochelle pon sama. penah,er byk kali sebenarnye nangis pasal neh. (-____-)

NA said...

MasyaAllah...

Hm betul, sebenarnya susah sangat nak buat parents yakin bahawa saya ni tahu ape yang saya buat.. hu

Sebab saya ni jarang berseriusan dan berlagak matang ketika berada di rumah, he

Teruskan bermujahadah.. takpe slow2 tapi jangan sampai putus asa bila berdepan dengan ibu bapa.. dont give up, sebab ini ujian :)

Time ni la syaitonirrojim berusaha buat kita rasa down.. cis~

Wallahualam..

Anonymous said...

Assalamualaikum......

nk tumpang tanya.... saya ni sbnrnya jahil bab2 agama.... baru2 ni rasa terpanggil utk dekatkan diri dgn Allah.....saya nak sangat attend kelas2 usrah ni tp tatau bila waktunya...especially dkt masjid Al-Azim *sbb suka sgt masjid tu....tatau kenapa...* bole share dgn saya x bila lg usrah akan diadakan..... tq :)